A visszaeső újautó eladások a lízingpiacot is kihívás elé állítják
A hazai újautó eladások 2021 második fele óta folyamatosan csökkentek főként a közelmúltban bekövetkező globális chiphiány miatt. A kialakult helyzet a használtpiacra is közvetlen hatást gyakorol, ráadásul a változó kamatkörnyezet is kihívások elé állítja a lízingcégeket az Euroleasing szakértői szerint. A kialakult helyzetben a szokásosnál is fontosabb a stabilitás és kiszámíthatóság, és egyre nagyobb figyelem terelődik az online megoldásokra is.
A tavalyi év során jelentősen visszaestek az újautó-eladások: 2021 februárjában még közel 11000 új személyautót regisztráltak, idén januárban már harmadával kevesebbet, alig 8100-at – derül ki a Mabisz és a DataHouse adataiból. A használtautó piac azonban dübörög, a tavalyi évben minden rekordot megdöntve közel 820 ezer használtautó adásvétel történt a piacon. Mindez folyamatosan emelkedő árak mellett: az átlagárak 2021-ben éves szinten is 43%-kal emelkedtek, 2020 első negyedévéhez mérten 2021 utolsó negyedéve 83,5%-os, vagyis több mint 2 millió forintos drágulást mutat az átlagáraknál, így számos modell úgy öregedett, hogy közben drágább lett – derült ki a Hasznaltauto.hu adataiból.
Ezek a tendenciák egyértelműen összefüggésben állnak a koronavírus-járvány következtében előállt globális félvezetőhiánnyal, és a hazai lízingpiacra is komoly hatást gyakorolhatnak.
„Az évek óta egyre gyorsabb ütemben növekedő autó árak akár kedvezőek is lehetnének a lízingcégeknek, hiszen az áremelkedés növeli a finanszírozási igényt, de az emelkedő kamatkörnyezet éppen ellenkező irányba hat. A keresletet nagyon erősen korlátozza az autógyártók szűkös szállítási kapacitása is, amely akár egyéves szállítási határidőkkel párosul, ezért egyértelművé vált, hogy teljesen új piaci helyzet állt elő az autófinanszírozók számára” – mondta Vály Judit, az Euroleasing vezérigazgatója. „Hosszú távon gondolkodunk, a piac meghatározó lízingcégeként ebben a helyzetben is a stabilitásra és a kiszámíthatóságra törekszünk, a piac jövőjének felelős alakítása a célunk” – tette hozzá.
Ebben az üzleti környezetben különösen nagy szerep hárul az olyan kedvező finanszírozási programokra, mint a vállalkozások számára elérhető Széchenyi Lízing GO! konstrukció. Az államilag támogatott lízingtermék nyíltvégű és zártvégű pénzügyi lízing formájában egyaránt elérhető, és rugalmas megoldást kínál az eszközbeszerzésekre.
Piacvezető szerepre törekszik az Euroleasing
- január 1-től Euroleasing márkanév alatt integráltan, egységes irányítással működik az MKB-Euroleasing, a Budapest Lízing, a Takarék Lízing, valamint a Budapest Bank Autófinanszírozási üzletága. A lízingtársaságok már egyenként is meghatározó szereplői voltak a magyar piacnak, egyesülve pedig az újonnan kihelyezett összesített lízingállomány alapján 20 százalékot jelentősen meghaladó piaci részesedést tudhatnak magukénak. A gépjármű- és mezőgazdaságigép-lízing szegmensekben még magasabb, 30 százalék feletti piaci részesedéssel rendelkeznek.
„Célunk, hogy a kihívásokkal teli, megváltozott üzleti környezetben az online fejlesztésekre egyre nagyobb a hangsúlyt fektessünk, valamint a finanszírozási megoldásokon túl, segítsük ügyfeleinket. Ezért készítettünk egy lízinggel kapcsolatos adózási kisokost a kis- és középvállalatok számára” – tette hozzá Vály Judit.
Háttérinformációk
Euroleasing
- január 1-től Euroleasing márkanév alatt integráltan, egységes irányítással folytatja működését az MKB-Euroleasing, a Budapest Lízing, a Takarék Lízing, valamint a Budapest Bank Autófinanszírozási üzletága. A lízingtársaságok már egyenként is meghatározó szereplői a magyar piacnak, összesítve pedig az újonnan kihelyezett összesített lízingállomány alapján 20 százalékot jelentősen meghaladó piaci részesedést tudhatnak magukénak. A gépjármű- és mezőgazdaságigép-lízing szegmensekben még magasabb, 30 százalék feletti piaci részesedéssel rendelkeznek. Az Euroleasing a lízingpiac valamennyi szegmensét lefedi, még az olyan kisebb volumenű, de annál nagyobb szakértelmet kívánó területeket is, mint a hajófinanszírozás.
Magyar Bankholding Zrt.
A Magyar Bankholding Zrt. hazai tulajdonú pénzügyi holdingtársaság, amely a Budapest Bank Zrt., az MKB Bank Nyrt. és a Takarék Csoport fúziójának megvalósítását célozza. A társaság 2020. december 15-én kezdte meg tényleges működését, miután a Magyar Nemzeti Bank engedélyének birtokában a három hitelintézet meghatározó tulajdonosai a banki részvényeiket a közös holdingtársaságba apportálták, ezzel létrehozva Magyarország második legnagyobb bankcsoportját.
2021 márciusában a Magyar Bankholding Igazgatósága és Felügyelőbizottsága elfogadta a tagbankok egyesítésére vonatkozó öt éves stratégiát, amely alapján a három hitelintézet fúziója 2023-ban valósulhat meg. 2021. december 15-én az MKB Bank közgyűlése, valamint a Budapest Bank és a Takarék Csoportot tulajdonló Magyar Takarék Bankholding Zrt. legfőbb döntéshozó szervei jóváhagyták a fúziós menetrendet, amely a Budapest Bank, az MKB Bank és a Magyar Takarék Bankholding egyesítésére vonatkozik.
A létrejövő nagybank Magyarország legmodernebb és leginnovatívabb bankja kíván lenni, amely rugalmas, nemzetközileg is élenjáró digitális megoldásokat vezet be. A vállalat új, modern termék- és szolgáltatási palettája a teljes piaci spektrum és minden ügyfélszegmens kiszolgálását fogja célozni, beleértve a lakossági, mikro-, kis-, közép- és nagyvállalati, agrár, illetve privátbanki ügyfeleket is.
Sajtókapcsolat
Tölgyes Orsolya
Magyar Bankholding Zrt.
Mobil: 0036 70 436 6065
E-mail: tolgyes.orsolya@magyarbankholding.hu
Laki Hilda Eszter
Goodwill Communications
Mobil: 0036 70 377 1339
E-mail: laki@gwc.hu